Biznes związany z wynajmem lokali niesie za sobą pewne ryzyko, które związane jest z postacią najemcy. Jego nieuczciwość może bowiem spowodować po stronie wynajmującego szkody materialne, ale także innego rodzaju problemy, w tym z udziałem osób trzecich. Czy właściciel lokalu może jakoś bronić się przed odpowiedzialnością wynikającą z nieuczciwej czy nielegalnej działalności najemcy?
Czytaj dalejWydawać by się mogło, że właściciel lokalu użytkowego może dowolnie kształtować warunki najmu, a najemca, któremu one nie będą odpowiadały może po prostu poszukać innej nieruchomości. Jednak umowa najmu lokalu jest zawierana w interesie obu stron, nie wyłącznie jego właściciela, dlatego też najemcy przysługują środki ochrony, a wynajmującego obejmują pewne ograniczenia w dowolnym kształtowaniu stosunku najmu.
Czytaj dalejOdpowiednio sporządzona umowa najmu powierzchni biurowej (lokalu użytkowego) jest kluczowym dokumentem określającym wszelkie obowiązki oraz zależności formalne między właścicielem lokalu i najemcą. Reguluje ją Kodeks Cywilny, a definicję lokalu użytkowego dookreśla rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Czytaj dalejWynajem lokali użytkowych charakteryzuje zazwyczaj długi okres trwania umowy. W tym czasie wiele może się wydarzyć, a właściciel nieruchomości może stanąć przed koniecznością sprzedaży swojego lokalu. Należy to jednak przeprowadzić w sposób uwzględniający zarówno umowę najmu, jak i samego najemcę.
Czytaj dalejPodpisanie umowy najmu lokalu wiąże się zarówno z powstaniem przywilejów, jak i obowiązków po stronie wynajmującego i najemcy, np. w zakresie przeprowadzania remontów i napraw. Najem lokali użytkowych charakteryzuje to, że jego przystosowanie do kolejnego najemcy wymaga nieraz dużych nakładów finansowych związanych z pracami budowlanymi i wykończeniem. Ponadto wynajmujący jako właściciel nieruchomości musi liczyć się z innymi obciążeniami, które zobowiązany jest ponieść pomimo wynajmowania lokalu firmie.
Czytaj dalejDecydując się na założenie własnego biznesu, oprócz spodziewanych zysków, musisz brać również pod uwagę planowane wydatki. Bez względu na charakter prowadzonej działalności, tak zwane koszty stałe obejmują między innymi opłaty związane z obowiązkiem odprowadzania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, obsługą rachunkową (chyba że zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie księgowości), a także z wynajmem czy utrzymaniem biura.
Czytaj dalej
Najnowsze komentarze