Wynajem mieszkania na biuro. Jak się zabezpieczyć?

Decydując się na założenie własnego biznesu, oprócz spodziewanych zysków, musisz brać również pod uwagę planowane wydatki. Bez względu na charakter prowadzonej działalności, tak zwane koszty stałe obejmują między innymi opłaty związane z obowiązkiem odprowadzania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, obsługą rachunkową (chyba że zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie księgowości), a także z wynajmem czy utrzymaniem biura.

W zależności od potrzeb oraz w dbałości o wygodę obecnych i przyszłych klientów, szukając odpowiadającego Ci lokalu warto postawić na jego lokalizację. Biuro znajdujące się w popularnym miejscu będzie świetną wizytówką biznesu i z pewnością podniesie prestiż oferowanych usług. Niestety, dobra lokalizacja najczęściej oznacza bardzo wysokie ceny najmu. Firmy specjalizujące się w dzierżawie powierzchni biurowych proponują stawki od około 40 złotych za metr kwadratowy netto w górę, co oznacza, że w przypadku nawet średniej wielkości biura opłaty będą znaczące. Co zatem robić w sytuacji, gdy nie możesz pozwolić sobie na taki wydatek, a jednocześnie zależy Ci na pracy w centrum? Doskonałym rozwiązaniem wydaje się wynajęcie mieszkania z myślą o prowadzeniu w nim biura.

Wynajem mieszkania na biuro

Niewątpliwymi zaletami takiego posunięcia są niższa cena najmu oraz świetna lokalizacja. Na rynku pierwotnym można znaleźć coraz więcej ofert tego typu. Zazwyczaj właściciel nieruchomości, decydujący się na jej wynajem, przystosowuje lokal do potrzeb najemcy (zwiększona ilość gniazdek elektrycznych, zaplecze socjalne, odpowiednie oświetlenie), przekształcając przeznaczenie lokalu z mieszkalnego na usługowy – zapis dotyczący charakteru lokalu warto zawrzeć w umowie najmu. O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Podobnie, jak w przypadku najmu lokalu w celach mieszkaniowych, tak i tutaj warto zadbać, aby w umowie znalazły się wszystkie niezbędne zapisy, zabezpieczające Cię, jako najemcę, między innymi warunki wypowiedzenia najmu i ewentualnego podwyższenia czynszu. Umowy najmu lokali użytkowych są umowami długookresowymi, zawieranymi na ogół na 5-10 lat. Najem na czas określony może zostać wypowiedziany zgodnie z warunkami zawartymi w umowie. Należy jednak pamiętać, że w przypadku umowy zawartej na okres dłuższy niż 10 lat, po upływie dekady, termin jej obowiązywania niejako automatycznie zostaje uznany za nieoznaczony. Jest to o tyle istotne, ponieważ w przypadku umowy zawartej na czas nieoznaczony, o ile czynsz jest płatny miesięcznie, może ona zostać rozwiązana z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia, bez podania przyczyny.

Ponadto, w umowie najmu należy zawrzeć zapis dokładnie określający wysokość czynszu i warunki jego ustalania (za metr kwadratowy, czy za cały lokal), termin i sposób jego płatności, warunki i częstotliwość waloryzacji stawki oraz warunki zmiany wysokości czynszu. Warto także pamiętać o zapisie dotyczącym ponoszenia kosztów (przez jedną ze stron) związanych z utrzymaniem lokalu, tj. zużyciem energii, wody, gazu itd., utrzymaniem porządku oraz kosztów związanych z ewentualną adaptacją nieruchomości. Ponadto, jeśli najemca wpłacił kaucję, zapis mówiący o warunkach jej zwrotu również powinien znaleźć się w umowie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Znajdź idealny lokal