Jeszcze do niedawna galerie handlowe powstawały jedynie w największych polskich miastach, a w wielu mniejszych zakupy można było zrobić w centrach handlowych. Obecnie coraz popularniejsze stają się parki handlowe, które są nieco mniejsze – zajmują zwykle powierzchnię od 5 000 do 10 000 mkw. i lokalizowane są w obrębie miast lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Obecnie w Polsce trwa budowa ok. 50 tego typu obiektów.
Park handlowy zapewnia klientom dostęp do niezbędnych produktów i usług. Wśród najemców jest zwykle duża sieć spożywcza, sklepy odzieżowe oraz punkty usługowe. Parki handlowe od galerii czy centrów handlowych różnią się tym, że budowane są na planie prostokąta, a sklepy znajdują się jeden obok drugiego. Klienci poruszają się na zewnątrz budynków, a nie jak w przypadku galerii po pasie wewnątrz łączącym poszczególne sklepy.
Coraz częściej parki handlowe zastępują centra handlowe o znaczeniu regionalnym. Dla najemców stawki są w nich zwykle bardziej atrakcyjne. Dają one również możliwość dotarcia do klientów z mniejszych miejscowości. Atrakcyjność parków handlowych sprawia, że zaczynają się nimi interesować operatorzy, którzy do tej pory inwestowali w centra handlowe, widząc, jaki zapewniają potencjał rozwoju. W parkach handlowych lokują się sieciówki odzieżowe, punkty gastronomiczne, ale również punkty usługowe, na przykład przedszkola, siłownie, czy sale zabaw dla dzieci.
Parki handlowe często powstają w mniejszych miejscowościach jako pierwsze nowoczesne obiekty handlowe. Na początku swojego funkcjonowania parki zajmowały powierzchnię do 5000 metrów kwadratowych, a teraz metraże są coraz większe. Największym budowanym obecnie parkiem handlowym jest Sun Park Mysiadło, który ma zajmować powierzchnię 55 000 metrów kwadratowych i zostanie uruchomiony do końca bieżącego roku.
Chociaż rynek inwestycyjny dotknęło spowolnienie, parki handlowe są atrakcyjne dla inwestorów i pozostają jednym z najchętniej wybieranych typów aktywów. Ich przewagą jest relatywnie niski koszt inwestycji, gdyż transakcje oscylują zwykle w granicach 5-15 mln euro, a dodatkowe postrzeganą są jako stabilne i dość bezpiecznie inwestycje. W ubiegłym roku w sektorze handlowym obiekty typu „convenience” oraz parki handlowe stanowiły 56 procent łącznego wolumenu inwestycji. W pierwszym kwartale 2024 r. również miało już miejsce kilka takich transakcji, a duże parki handlowe są też chętnie przejmowane przez zagranicznych inwestorów. W ubiegłym roku na polskim rynku pojawił się francuski inwestor FREY, który kupił gdański Park Handlowy Matarnia – była to jedna z trzech największych transakcji w 2023 roku. Na Śląsku natomiast aktywny jest austriacki inwestor typu „family office”, który jest zainteresowany dwoma parkami handlowymi.
Nasz kraj jest atrakcyjny dla firm inwestujących w parki handlowe ze względu na wielkość rynku, dostępność gruntów inwestycyjnych, dynamiczny rozwój ekonomiczny i dużą liczbę miast. Dodatkowo w porównaniu z innymi krajami, ceny parków handlowych są u nas bardziej atrakcyjne, a segment ten nie jest jeszcze nasycony, co każe przypuszczać, że pojawią się kolejne inwestycje w ten format handlowy.
Najnowsze komentarze