Oszczędność czy lokalizacja – czym kierować się przy wyborze siedziby?

Zakładanie własnej firmy warto zacząć od sporządzenia szczegółowego planu, uwzględniającego wszystkie aspekty warunkujące przyszłe prowadzenie działalności. Tak zwany biznesplan (wymagany często, na przykład przy ubieganiu się o kredyt) zawiera między innymi analizę finansową przedsiębiorstwa – w tym strukturę przewidywanych kosztów, analizę rynku oraz analizę mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń projektu (analiza SWOT). Czynnikiem pośrednio dotyczącym wszystkich wymienionych obszarów jest lokalizacja naszego biznesu.

Oszczędność czy lokalizacja

fot. IR Stone/bigstockphoto.com

Odpowiedni wybór miejsca, w którym będziemy prowadzić działalność, ważny jest nie tylko ze względów administracyjnych (zarejestrowanie firmy, prowadzenie korespondencji i tym podobne), ale również – a nawet przede wszystkim – ze względów biznesowych, takich jak: wypromowanie marki, pozyskanie i utrzymanie klientów, nawiązanie współpracy z kontrahentami oraz rozwój przedsiębiorstwa. Zastanawiając się nad konkretną lokalizacją, warto wziąć pod uwagę w szczególności profil firmy, docelową grupę klientów oraz ewentualną współpracę z innymi podmiotami gospodarczymi. Prowadząc na przykład działalność opartą na bezpośrednim kontakcie z klientem dobrze postawić na popularne, ogólnodostępne miejsce – świetnie skomunikowane z poszczególnymi dzielnicami miasta, zarówno w zakresie infrastruktury transportu miejskiego, jak i bliskości głównych dróg, dysponujące miejscami parkingowymi oraz umożliwiajace bezproblemowe zlokalizowanie adresu przez potencjalnych zleceniodawców lub przyszłych partnerów.

Oprócz powyżej wymienionych aspektów, trafnie dobrana lokalizacja firmy może stanowić również o jej potencjale. W zależności od charakteru prowadzonej działalności, zadbanie o tak zwane „dobre towarzystwo”, czyli wybór miejsca, w którym swoje siedziby posiadają uznane firmy (o tym samym lub podobnym profilu), może przyczynić się między innymi do wzrostu zainteresowania przedstawianą przez nas ofertą.

Przeszkodą w wyborze konkretnej lokalizacji może być jednak budżet, jakim dysponujemy. W większości przypadków, wynajem atrakcyjnie usytuowanego biura/sklepu/magazynu wiąże się z bardzo wysoką ceną. Co w takiej sytuacji możemy zrobić? Stawiając na oszczędność, najczęściej będziemy zmuszeni wybrać miejsce mało popularne, nierzadko zlokalizowane z dala od centrum, na peryferiach miasta lub w tak zwanej kiepskiej dzielnicy. W takim przypadku, w celu przyciągnięcia klientów, będziemy musieli zainwestować w intensywną kampanię reklamową, generującą z pewnością niemałe koszty.

Prowadząc jednoosobową, najczęściej usługową, działalność możemy również pokusić się o zlokalizowanie firmy w naszym miejscu zamieszkania. O ile nasz biznes nie będzie wymagał spotkań z klientami lub partnerami, mamy w ten sposób szansę na znaczne obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem naszej siedziby. Planując jednak rozwój prowadzonej działalności, wymagający na przykład przyszłego zatrudnienia pracowników lub organizowania spotkań biznesowych, warto już wcześniej pomyśleć o „wyjściu na zewnątrz”.

Decydując się jednak na posiadanie siedziby w dobrej lokalizacji (chcąc jednocześnie ograniczyć koszty), możemy skorzystać z wynajmu określonej powierzchni, w miejscach udostępniających takie rozwiązania – na przykład w biurach coworkingowych, zlokalizowanych najczęściej w atrakcyjnych częściach miast. Możemy również skorzystać z tak zwanego współwynajmu, czyli wynajmu oddzielnego lokalu razem z inną firmą, umożliwiającego nie tylko współdzielenie kosztów, ale również wymianę doświadczeń, a nawet stworzenie wspólnej oferty.

Trafiona lokalizacja z pewnością będzie przekładała się na zwiększenie zainteresowania prowadzoną przez nas firmą, a co za tym idzie na wzrost sprzedaży naszej oferty. Dodatkowo, kalkulując koszty związane z utrzymaniem biznesu, niezależnie od wybranej przez nas lokalizacji, warto pamiętać, że – w przypadku prowadzenia księgowości na zasadach ogólnych – możemy je wpisać do tak zwanych kosztów uzyskania przychodu, obniżających wysokość dochodu, od którego zobowiązani jesteśmy odprowadzić podatek dochodowy. Wybierając konkretną lokalizacją, należy zatem rozważyć wszystkie „za i przeciw”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Znajdź idealny lokal