Zakładanie własnej firmy warto zacząć od sporządzenia szczegółowego planu, uwzględniającego wszystkie aspekty warunkujące przyszłe prowadzenie działalności. Tak zwany biznesplan (wymagany często, na przykład przy ubieganiu się o kredyt) zawiera między innymi analizę finansową przedsiębiorstwa – w tym strukturę przewidywanych kosztów, analizę rynku oraz analizę mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń projektu (analiza SWOT). Czynnikiem pośrednio dotyczącym wszystkich wymienionych obszarów jest lokalizacja naszego biznesu.
Odpowiedni wybór miejsca, w którym będziemy prowadzić działalność, ważny jest nie tylko ze względów administracyjnych (zarejestrowanie firmy, prowadzenie korespondencji i tym podobne), ale również – a nawet przede wszystkim – ze względów biznesowych, takich jak: wypromowanie marki, pozyskanie i utrzymanie klientów, nawiązanie współpracy z kontrahentami oraz rozwój przedsiębiorstwa. Zastanawiając się nad konkretną lokalizacją, warto wziąć pod uwagę w szczególności profil firmy, docelową grupę klientów oraz ewentualną współpracę z innymi podmiotami gospodarczymi. Prowadząc na przykład działalność opartą na bezpośrednim kontakcie z klientem dobrze postawić na popularne, ogólnodostępne miejsce – świetnie skomunikowane z poszczególnymi dzielnicami miasta, zarówno w zakresie infrastruktury transportu miejskiego, jak i bliskości głównych dróg, dysponujące miejscami parkingowymi oraz umożliwiajace bezproblemowe zlokalizowanie adresu przez potencjalnych zleceniodawców lub przyszłych partnerów.
Oprócz powyżej wymienionych aspektów, trafnie dobrana lokalizacja firmy może stanowić również o jej potencjale. W zależności od charakteru prowadzonej działalności, zadbanie o tak zwane „dobre towarzystwo”, czyli wybór miejsca, w którym swoje siedziby posiadają uznane firmy (o tym samym lub podobnym profilu), może przyczynić się między innymi do wzrostu zainteresowania przedstawianą przez nas ofertą.
Przeszkodą w wyborze konkretnej lokalizacji może być jednak budżet, jakim dysponujemy. W większości przypadków, wynajem atrakcyjnie usytuowanego biura/sklepu/magazynu wiąże się z bardzo wysoką ceną. Co w takiej sytuacji możemy zrobić? Stawiając na oszczędność, najczęściej będziemy zmuszeni wybrać miejsce mało popularne, nierzadko zlokalizowane z dala od centrum, na peryferiach miasta lub w tak zwanej kiepskiej dzielnicy. W takim przypadku, w celu przyciągnięcia klientów, będziemy musieli zainwestować w intensywną kampanię reklamową, generującą z pewnością niemałe koszty.
Prowadząc jednoosobową, najczęściej usługową, działalność możemy również pokusić się o zlokalizowanie firmy w naszym miejscu zamieszkania. O ile nasz biznes nie będzie wymagał spotkań z klientami lub partnerami, mamy w ten sposób szansę na znaczne obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem naszej siedziby. Planując jednak rozwój prowadzonej działalności, wymagający na przykład przyszłego zatrudnienia pracowników lub organizowania spotkań biznesowych, warto już wcześniej pomyśleć o „wyjściu na zewnątrz”.
Decydując się jednak na posiadanie siedziby w dobrej lokalizacji (chcąc jednocześnie ograniczyć koszty), możemy skorzystać z wynajmu określonej powierzchni, w miejscach udostępniających takie rozwiązania – na przykład w biurach coworkingowych, zlokalizowanych najczęściej w atrakcyjnych częściach miast. Możemy również skorzystać z tak zwanego współwynajmu, czyli wynajmu oddzielnego lokalu razem z inną firmą, umożliwiającego nie tylko współdzielenie kosztów, ale również wymianę doświadczeń, a nawet stworzenie wspólnej oferty.
Trafiona lokalizacja z pewnością będzie przekładała się na zwiększenie zainteresowania prowadzoną przez nas firmą, a co za tym idzie na wzrost sprzedaży naszej oferty. Dodatkowo, kalkulując koszty związane z utrzymaniem biznesu, niezależnie od wybranej przez nas lokalizacji, warto pamiętać, że – w przypadku prowadzenia księgowości na zasadach ogólnych – możemy je wpisać do tak zwanych kosztów uzyskania przychodu, obniżających wysokość dochodu, od którego zobowiązani jesteśmy odprowadzić podatek dochodowy. Wybierając konkretną lokalizacją, należy zatem rozważyć wszystkie „za i przeciw”.
Najnowsze komentarze