Lokalizacja sklepu wpływa na przychody firmy

Powodzenie biznesu w sektorze handlu detalicznego zależy od wielu czynników. Decydując się na otwarcie sklepu stacjonarnego, oprócz określenia oferowanego przez nas asortymentu (a tym samym, określenia docelowej grupy kupujących), musimy wybrać jego lokalizację. Odpowiednie usytuowanie naszego sklepu, związane z jak największą ilością potencjalnych klientów, będzie miało, w zasadzie największy, wpływ na jego „być, albo nie być”.

Wbrew pozorom, wybór lokalizacji nie jest łatwy. Pomijając kwestię konkretnej dzielnicy lub ulicy, warto zastanowić się nad najmem (lub ewentualnym kupnem) lokalu w obiekcie handlowym o konkretnym charakterze. Najbardziej popularnymi miejscami, oferującymi wynajem lokali usługowo-handlowych są wielkopowierzchniowe galerie oraz pawilony handlowe. Z założenia są to obiekty nastawione na dużo większe natężenie ruchu odwiedzających je osób niż pojedyncze sklepy, co z kolei zwiększa szanse znajdujących się w nich lokali.

 

Lokalizacja sklepu - galeria czy pawilony handlowe

Czym zatem różnią się oba te miejsca? Jakie są ich wady, a jakie zalety?

Lokal w galerii handlowej

Zyski generowane przez sklepy zależą z jednej strony od ilości sprzedanego towaru, a więc od liczby osób, które go kupiły, z drugiej natomiast od jak najniższych kosztów utrzymania lokalu. Pod względem liczby potencjalnych nabywców, duże centra handlowe mają zdecydowaną przewagę nad o wiele mniejszymi pawilonami. Znajdujące się w galeriach i w ich obrębie dodatkowe atrakcje i udogodnienia, takie jak kina, restauracje, myjnie samochodowe i wielopoziomowe parkingi oraz przystosowana infrastruktura komunikacyjna przyciągają tłumy osób (także spoza miasta), które podczas zwiedzania obiektu, mogą zajrzeć również do naszego sklepu. Ponadto, dzierżawiąc lokal w galerii handlowej, możemy nierzadko skorzystać przy okazji prowadzonych przez nią kampanii reklamowych, na ogół bez konieczności wnoszenia większego wkładu, a prowadzenie sklepu znajdującego się w rozpoznawalnym centrum handlowym podnosi jego prestiż.

Takich korzyści, w podobnej skali, chociażby z uwagi na ograniczone rozmiary oraz odmienny sposób zarządzania nie mogą zaoferować pawilony handlowe. Ich niewątpliwą zaletą są natomiast mniejsze koszty najmu (dzierżawy) lokalu, czynszu i opłat dodatkowych. Wydatki związane z utrzymaniem lokalu w galerii handlowej są nieporównywalnie większe i, zwłaszcza w początkowym okresie funkcjonowania sklepu, mogą znacznie przewyższyć jego dochody. Dodatkowo, stosowane przez zarządców galerii, wieloletnie umowy najmu, uniemożliwiają swobodne wypowiedzenie lokalu, co ma istotne znaczenie w przypadku długotrwałego nieprzynoszenia z tytułu prowadzonej w ich działalności dochodów.

Lokal w pawilonie handlowym

Lokale usytuowane w pawilonach handlowych, z uwagi na ich częstą lokalizację w środku dzielnic mieszkalnych, mogą liczyć na względnie stałe zainteresowanie okolicznych mieszkańców, najczęściej o określonych gustach i umiarkowanej zasobności portfela. Kierując naszą ofertę do mniej zamożnych (a więc typowych) klientów najem, dzierżawa, a nawet kupno sklepu w takim miejscu, będzie o wiele bardziej opłacalne, niż inwestowanie w lokal w znacznie droższej galerii handlowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Znajdź idealny lokal