Jak zmniejszyć koszty związane z wynajmem biura?

W dobie mało stabilnego okresu ekonomiczno-gospodarczego, większość przedsiębiorców szuka sposobów, aby zminimalizować wysokość kosztów prowadzenia biznesu. Jednym ze źródeł, w którym można poszukiwać oszczędności jest jednocześnie jeden z większych regularnych wydatków, a mianowicie koszt wynajmu lokalu na biuro.

 

Jak ekonomicznie wynająć biuro?

Lokalizacja biura

Jednym z podstawowych zabiegów, który pozwoli zmniejszyć wydatki związane z wynajmem lokalu jest zdecydowanie się na biuro poza centrum miasta. Cena za metr kwadratowy najwyższa jest właśnie w takich lokalizacjach, a także w nowoczesnych biurowcach w dzielnicach typowo biznesowych. Ponadto jeśli przedsiębiorca nie dysponuje dużym kapitałem, warto zdecydować się na lokal użytkowy o niższym standardzie. Panele zamiast drewnianych podłóg, klasyczne, proste meble biurowe zamiast dębowych szaf z pewnością wpłyną korzystnie na cenę nieruchomości. Wybór lokalu nieumeblowanego oraz wyposażenie go we własnym zakresie niejednokrotnie również powoduje zmniejszenie kosztów najmu. Należy pamiętać, że lokal oddawany do użytku „pod klucz” będzie miał wyższą cenę przez cały okres trwania umowy. Biorąc pod uwagę fakt, że wyposażenie go we własnym zakresie jest wydatkiem jednorazowym, to w dłuższej perspektywie może się okazać finansowo korzystniejsze.

Biuro współdzielone

Jeśli natomiast skłonni jesteśmy podzielić się powierzchnią lokalu z innym przedsiębiorcą, można nawet w ramach oddzielnych firm, urządzić duży lokal na dwa mniejsze biura. Taka możliwość wymaga oczywiście zgody właściciela nieruchomości, a także skonstruowania umowy najmu uwzględniającej tę okoliczność. Jednak korzyści z niej płynące, to poza mniejszymi kosztami samego najmu, także podział kosztów związanych z eksploatacją lokalu, z jego sprzątaniem, a nawet tych związanych z marketingiem.

Biuro na godziny

Dla osób, których działalność nie wymaga stałej obecności w biurze, coraz więcej profesjonalnych firm oferuje możliwość korzystania z biura, wynajmowanego i opłacanego w stawce godzinowej. Oznacza to, że za najem płaci się tylko tyle ile faktycznie się z biura korzysta. Do dyspozycji klientów jest najczęściej w pełni wyposażony pokój, uzbrojony w infrastrukturę telekomunikacyjną i niezbędne sprzęty, a za dodatkową opłatą możliwość korzystania z sali konferencyjnej. Cena takiego wynajmu zależy już od konkretnej firmy, a te w swojej ofercie posiadają nieraz promocyjne pakiety, czy zniżki dla osób rozpoczynających własną działalność gospodarczą czy dla studentów. Korzystając z biura na godziny, istnieje możliwość zarejestrowania działalności pod danym adresem, wraz z rozszerzoną usługą prowadzenia sekretariatu. Oznacza to, że klient ma zapewnioną obsługę korespondencji, telefonów, maili, a o nagłych sytuacjach jest niezwłocznie powiadamiany.

Biuro wirtualne

Kolejnym wariantem umożliwiającym zmniejszenie kosztów przeznaczonych na biuro jest opcja skorzystania z biura wirtualnego. Pod adresem firmy prowadzącej biuro wirtualne rejestruje się własną działalność, a ta w ramach odpowiedniej umowy gwarantuje pełną i profesjonalną obsługę sekretariatu. O korespondencji i telefonach, przedsiębiorca informowany jest za pośrednictwem skrzynki mailowej, lub specjalnie do tego celu założonego konta na stronie internetowej biura wirtualnego. Pozwala to na uzyskanie pełnej kontroli nad wydarzeniami w firmie, przy jednoczesnym niewielkim w stosunku do tradycyjnego, koszcie obsługi biura.

Biuro w domu

Część przedsiębiorców, szczególnie w początkowym etapie prowadzenia działalności, decyduje się na umieszczenie biura we własnym mieszkaniu. Może to jednak powodować pewne niedogodności. Po pierwsze związane z odwiedzinami potencjalnych klientów, a po drugie jeśli jest to działalność jednoosobowa, w przypadku konieczności pracy w terenie brak możliwości bieżącego kontrolowania korespondencji, telefonów i skrzynki mailowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Znajdź idealny lokal