Zasady, na jakich odbywają się konkursy ofert na najem lokali użytkowych w ramach zamówienia publicznego opierają się na kilku podstawowych, ogólnych zasadach. Jakich? Opisujemy je niżej:
- Przedmiotem najmu mogą być wyłącznie lokale użytkowe, które nie znajdują się w nieruchomościach współwłasnych i nie stanowią własności innych osób.
- Lokale użytkowe, czyli samodzielne lokale lub ich części przeznaczone na cele inne niż mieszkalne mogą być wynajmowane na czas określony bądź nieokreślony.
- Organizatorem publicznego przetargu nieograniczonego w formie pisemnej, czyli konkursu ofert może być m.in. prezydent, burmistrz danego miasta lub zarząd wybranej spółdzielni mieszkaniowej.
- Koszty przystosowania lokalu zawsze ponosi najemca po wcześniejszym ustaleniu zakresu prac ze spółdzielnią. Zwykle nie podlegają one rozliczeniu ze spółdzielnią.
- Przekazanie lokalu najemcy odbywa się na zasadzie podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. Widniejąca na nim data jest datą zdania lokalu użytkowego.
- Ogłoszenie o składaniu ofert na najem lokali użytkowych w ramach zamówienia publicznego publikuje się przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem konkursu: w prasie lokalnej, na stronie internetowej lub na tablicy ogłoszeń w budynkach spółdzielni. – Tego rodzaju ogłoszenie musi zawierać: nazwę oraz adres spółdzielni, lokalizację i opis lokalu, miejsce i termin składania ofert, minimalną stawkę czynszu za 1 m kwadratowy (bez innych opłat), cenę wywoławczą oraz wysokość wadium wraz ze sposobami jego wypłacania, a także opis warunków, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu.
- Osoby biorące udział w konkursie ofert na najem lokalu użytkowego mają prawo do zapoznania się z dokumentacją oraz stanem technicznym lokalu, a także wzorem umowy najmu.
- Każda z ofert musi być złożona w miejscu i terminie podanym w ogłoszeniu, po uprzednim zabezpieczeniu jej w opieczętowaną kopertę.
- Złożona oferta musi zawierać: nazwę oraz siedzibę oferenta, wysokość oferowanego czynszu najmu za 1 m kw. wynajmowanej powierzchni (netto), proponowane przeznaczenie lokalu (działalność, branża), proponowany okres obowiązywania umowy najmu, dane najemcy potrzebne do sprawdzenia wypłacalności oraz wiarygodności oferenta (zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z płatnościami), zaświadczenie o prowadzonej działalności, oświadczenie o zapoznaniu się z warunkami przetargu, ewentualnie inne dane.
- Każdy z oferentów musi wpłacić na konto spółdzielni podane w ogłoszeniu wadium, najpóźniej na dzień przed otwarciem ofert. Wadium zwracane jest do 7 dni tym oferentom, których oferta nie została wybrana oraz przekształcone w kaucję wybranemu najemcy lokalu.
- Konkurs przeprowadza powołana uchwałą Zarządu danej Spółdzielni Mieszkaniowej Komisja, która następnie przekazuje protokół z wyboru oferty Zarządowi, decydującemu o wyborze oferenta.
- Zarząd może unieważnić konkurs bez podania przyczyny unieważnienia (co też powinno zostać zawarte w ogłoszeniu).
Najnowsze komentarze