Zasady konkursów ofert na najem lokalu

Zasady, na jakich odbywają się konkursy ofert na najem lokali użytkowych w ramach zamówienia publicznego opierają się na kilku podstawowych, ogólnych zasadach. Jakich? Opisujemy je niżej:

  1. Przedmiotem najmu mogą być wyłącznie lokale użytkowe, które nie znajdują się w nieruchomościach współwłasnych i nie stanowią własności innych osób.
  2. Lokale użytkowe, czyli samodzielne lokale lub ich części przeznaczone na cele inne niż mieszkalne mogą być wynajmowane na czas określony bądź nieokreślony.
  3. Organizatorem publicznego przetargu nieograniczonego w formie pisemnej, czyli konkursu ofert może być m.in. prezydent, burmistrz danego miasta lub zarząd wybranej spółdzielni mieszkaniowej.
  4. Koszty przystosowania lokalu zawsze ponosi najemca po wcześniejszym ustaleniu zakresu prac ze spółdzielnią. Zwykle nie podlegają one rozliczeniu ze spółdzielnią.
  5. Przekazanie lokalu najemcy odbywa się na zasadzie podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. Widniejąca na nim data jest datą zdania lokalu użytkowego.
  6. Ogłoszenie o składaniu ofert na najem lokali użytkowych w ramach zamówienia publicznego publikuje się przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem konkursu: w prasie lokalnej, na stronie internetowej lub na tablicy ogłoszeń w budynkach spółdzielni. – Tego rodzaju ogłoszenie musi zawierać: nazwę oraz adres spółdzielni, lokalizację i opis lokalu, miejsce i termin składania ofert, minimalną stawkę czynszu za 1 m kwadratowy (bez innych opłat), cenę wywoławczą oraz wysokość wadium wraz ze sposobami jego wypłacania, a także opis warunków, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu.

    Zasady konkursów na najem lokali

  7. Osoby biorące udział w konkursie ofert na najem lokalu użytkowego mają prawo do zapoznania się z dokumentacją oraz stanem technicznym lokalu, a także wzorem umowy najmu.
  8. Każda z ofert musi być złożona w miejscu i terminie podanym w ogłoszeniu, po uprzednim zabezpieczeniu jej w opieczętowaną kopertę.
  9. Złożona oferta musi zawierać: nazwę oraz siedzibę oferenta, wysokość oferowanego czynszu najmu za 1 m kw. wynajmowanej powierzchni (netto), proponowane przeznaczenie lokalu (działalność, branża), proponowany okres obowiązywania umowy najmu, dane najemcy potrzebne do sprawdzenia wypłacalności oraz wiarygodności oferenta (zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z płatnościami), zaświadczenie o prowadzonej działalności, oświadczenie o zapoznaniu się z warunkami przetargu, ewentualnie inne dane.
  10. Każdy z oferentów musi wpłacić na konto spółdzielni podane w ogłoszeniu wadium, najpóźniej na dzień przed otwarciem ofert. Wadium zwracane jest do 7 dni tym oferentom, których oferta nie została wybrana oraz przekształcone w kaucję wybranemu najemcy lokalu.
  11. Konkurs przeprowadza powołana uchwałą Zarządu danej Spółdzielni Mieszkaniowej Komisja, która następnie przekazuje protokół z wyboru oferty Zarządowi, decydującemu o wyborze oferenta.
  12. Zarząd może unieważnić konkurs bez podania przyczyny unieważnienia (co też powinno zostać zawarte w ogłoszeniu).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Znajdź idealny lokal