Po chwilowym spowolnieniu na rynku europejskim ponownie wzrasta zapotrzebowanie na powierzchnie komercyjne. Szacuje się, że do końca roku 2017 powstanie 8,1 mln m kw. takich powierzchni.
W Polsce ta aktywność również jest widoczna. Szczególnie widać to w dużych miastach – Warszawie, Poznaniu, Gdańsku czy Wrocławiu, gdzie cały czas oddawane są do użytku i prowadzone kolejne inwestycje. W ujęciu europejskim natomiast największą kumulację powierzchni handlowych widać we Francji – tu w ostatnim czasie zrealizowano najwięcej inwestycji, w a nowym roku zostanie oddane do użytku kolejne 800 tysięcy mkw., z czego 140 tysięcy mkw. w samej tylko aglomeracji paryskiej.
Jednak w części środkowo-wschodniej kontynentu, którą zainteresowanych jest coraz więcej inwestorów, budowa kolejnych nieruchomości trwa niemniej intensywnie. Wynika to przede wszystkim z niższych kosztów zakupu i wynajmu takich nieruchomości oraz dużej podaży w tym sektorze. A ta natomiast jest efektem niezwykłej popularności jaką w tym regionie cieszą się centra handlowe. Jednakże ich sukces nie zależy już tylko wyłącznie od oferty zakupowej, ale od całego otoczenia, które temu towarzyszy. Chodzi więc o stałe udoskonalanie i rozbudowywanie stref rozrywkowej i gastronomicznej, by centra takie odwiedzali nie tylko osoby chcące coś kupić, a przy okazji by stworzyć sieć lojalnych klientów wracających w te miejsca do swoich ulubionych atrakcji.
Z uwagi na to, że budowa nowych obiektów jest czasochłonna – wiąże się z długimi procedurami biurokratycznymi, koniecznością oszacowania ich rentowności itp., duży odsetek nowo powstałych powierzchni stanowi rozbudowa galerii już istniejących, przez co tworzone są molochy prześcigające się o miano tego największego. Na razie pierwszą pozycję zajmuje moskiewski Avipark o powierzchni 230 tysięcy mkw., ale już niebawem londyńskie Westfield po dobudowaniu do niego 69 tysięcy mkw. przejmie prym.
W części środkowej i wschodniej Europy natomiast w przyszłym roku do oddania ma trafić łącznie 5 mln mkw. powierzchni handlowej, a w Rosji będzie to 2,3 mln mkw. W Polsce otwarto niedawno galerię handlową Posnania zlokalizowaną w stolicy Wielkopolski, oferującą 100 tys. mkw. powierzchni handlowej. Aktualnie jest to największy tego typu obiekt w kraju.
Najnowsze komentarze