Z analizy przeprowadzonej przez CBRE wynika, że w I kwartale 2024 roku polski rynek wzbogacił się o 86,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Najpopularniejszym formatem są obecnie parki handlowe, które stanowią 96 procent nowej powierzchni handlowej.
Nowoczesna przestrzeń zakupowa zajmuje w Polsce już 14,12 mln metrów kwadratowych. Coraz więcej powierzchni handlowych powstaje w mniejszych miejscowościach – obecnie lokalizacje te odpowiadają za 27 procent powierzchni ogółem. W pierwszym trzech miesiącach bieżącego roku powstało 13 nowych obiektów handlowych.
Jak podaje CBRE, od stycznia do marca 2024 roku w Polsce pojawiło się 13 nowych obiektów handlowych, o łącznej powierzchni 86,5 tysiąca mkw., z czego 11 stanowiły parki handlowe. Najwięcej tego typu obiektów ma powierzchnię nieprzekraczającą 10 tysięcy metrów kwadratowych, a aktywność deweloperów koncentruje się głównie na małych miastach. Trend ten widoczny jest już od kilku lat. Największy oddany ostatnio do użytku park handlowy znajduje się w Koszalinie i ma powierzchnię 38 tys. mkw. Inne duże obiekty to Park Handlowy Pyskowice o powierzchni 8 tys. mkw. czy Aura Park Przeworsk o powierzchni 6,7 tys. mkw. Oprócz parków handlowych na rynku obserwuje się wiele przypadków rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów dotyczących już istniejących dużych centrów handlowych.
Obecnie trwa budowa 530,7 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Niemal połowa, bo 48 proc. powstaje w małych miastach, tj. do 100 tys. mieszkańców. 76 proc. nowych obiektów stanowią parki handlowe. Na polskim rynku pojawia się coraz więcej międzynarodowych marek. W pierwszym kwartale w Polsce swoje sklepy otworzyły takie marki jak pochodząca z Rumunii Made by Society, duńska Jack & Jones oraz Kamalion z Hiszpanii. W najlepszych centrach handlowych w naszym kraju wysokość czynszów utrzymuje się na stabilnym poziomie i wynosi od 100 do 130 euro za mkw. miesięcznie w Warszawie, a w innych dużych polskich miastach od 40 do 60 euro za mkw. miesięcznie. W parkach handlowych czynsze są dużo niższe i średnio wynoszą od 9 do 12 euro za mkw. miesięcznie.
W Polsce mamy obecnie 14,12 mln mkw. powierzchni handlowych, wliczając w to również obiekty typu „convenience”, których powierzchnia nie przekracza 5 tys. mkw. Rozwojowi rynku powierzchni handlowych sprzyja wzrost sprzedaży detalicznej w I kwartale 2024 roku, który wyniósł 5 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku.
Coraz popularniejsze staje się łączenie tradycyjnej sprzedaży w sklepie stacjonarnym z możliwością zrobienia zakupów online. Właściciele sklepów, wdrażając strategię omnichannel, wychodzą naprzeciw konsumentom, którzy z jednej strony chcą obejrzeć i sprawdzić produkt na żywo, z drugiej zaś cenią sobie możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu. Kolejnym zauważalnym trendem zarówno wśród konsumentów, jak i właścicieli obiektów handlowych jest dbałość o zrównoważony rozwój. Inwestorzy podejmują coraz więcej działań zmierzających do reedukacji emisji CO2 oraz ograniczenia zużycia mediów i produkcji odpadów.
Najnowsze komentarze