Centrum handlowe to miejsce ogromnej popularności, gdyż to najczęściej tam przyjezdni oraz tutejsi stawiają swoje pierwsze kroki celem zakupów. Dlatego też powstają one w formie wielkich budynków, które są pojemne i zazwyczaj wyróżniają się nowoczesnym kształtem, aby przyciągać jak najwięcej ludzi. Stąd też spore obroty, wynikające z posiadania sklepu w galerii handlowej. Lecz czy wynajęcie lokalu w centrum handlowym ma tylko same zalety?
Funkcjonowanie każdego centrum handlowego opiera się na wynajmowaniu lub wydzierżawianiu lokali usługowych przedsiębiorcom. Aby wynająć powierzchnię w centrum handlowym, należy skontaktować się z odpowiednią firmą, zarządzającą danym metrażem. Najlepiej zrobić to jeszcze zanim budowa wybranego obiektu zostanie zakończona. Mając pomysł na sklep, warto jest także skorzystać z pomocy agencji, które specjalizują się w komercjalizacji obiektów handlowych, dzięki czemu można uzyskać optymalne warunki najmu.
Pamiętaj o prawidłowym wyborze odpowiedniej galerii handlowej. Decydując się np. na podpisanie umowy franczyzowej z wybraną marką odzieżową, musisz brać pod uwagę znalezienie prestiżowej lokalizacji, w sąsiedztwie marek z równie wysokiej półki cenowej.
W większych miastach ceny najmu są o 20-30% większe w centrum danej miejscowości, a ponadto istnieje także duży popyt na niewielkie i średnie lokale. Wówczas warto zdecydować się na wynajęcie powierzchni w galerii handlowej.
Zawiłe umowy z centrum handlowym
Minusem wynajmowania lokalu w centrum handlowym jest narzucenie surowych zasad przez właścicieli tych budynków. Przewaga ekonomiczna centrum handlowego powoduje, iż zawierając umowę, mały czy średni przedsiębiorca nie ma pola do negocjacji. Najemcy, szczególnie ci bez doświadczenia, podpisują umowy, których klauzule nie powinny mieć miejsca. Problemy z umowami najmu w centrach handlowych zazwyczaj wynikają w momencie próby likwidacji sklepu. Wówczas najemcy zauważają pełno kruczków prawnych w umowie, w tym np. brak automatycznego wygaśnięcia umowy czy dzierżawy w przypadku ogłoszenia upadłości danego sklepu. W takich przypadkach tylko sąd może rozstrzygnąć dany spór bądź rozwiązać umowę bez szkód dla najemcy. Zanim podpiszemy umowę, pamiętajmy, aby ją rzetelnie przeczytać (do końca!). Sprawdzajmy zatem czy umowa nie przewiduje ukrytych opłat czy nie zawiera niezrozumiałych bądź źle przetłumaczonych wzorców umów. Warto również negocjować o próbę zmiany utartych wzorców, gdyż często takie modyfikacje są jedyną szansą na zawarcie sensownej umowy.
Wszelkie problemy związane z wynajmowaniem lokalu w centrum handlowym wynikają ze źle skonstruowanej umowy najmu i dotyczą zazwyczaj wysokości czynszu, czasu trwania najmu oraz wzajemnych obowiązków obydwu stron. Zawierając tego rodzaju umowę cywilno-prawną, należy starannie określić zarówno przedmiot umowy, jak i jej cele. Jeśli właściciel powierzchni, którą chcemy wynająć lub wydzierżawić, nie chce pójść z nami na ustępstwa, to dobrze jest wówczas zastanowić się nad alternatywnym miejscem pod nasz sklep.
Centra handlowe tylko dla dużych graczy?
Sklepy wielkopowierzchniowe niestety często godzą w interesy sprzedawców, gdyż proponowane przez nie warunki są nie do zaakceptowania, szczególnie jeśli nie jest się dużym podmiotem lub reprezentantem istniejącej już od dawna marki. Właściciele galerii handlowej dokładnie analizują i oceniają zgłoszone oferty na podstawie prestiżu, stabilności finansowej oraz wysokości oferowanego czynszu przez najemcę.
Wybierając dany punkt handlowy w galerii, należy pamiętać o następujących regułach:
- powierzchnie na parterze są droższe od tych na pierwszym piętrze,
- najmniejsze lokale mają najwyższe czynsze za metr, a im większy lokal, tym niższy czynsz za metr,
- wszyscy najemcy w galerii handlowej muszą mieć sklepy otwarte w ustalonych przez zarządcę centrum godzinach
Jeśli nie prowadzisz znanej firmy, to musisz uzbroić się w cierpliwość. Zanim staniesz się rozpoznawalny, to sklep pewnie będzie przynosił straty. Biorąc pod uwagę wysokość czynszów w centrach handlowych przy braku rezerw finansowych na przetrwanie tego najtrudniejszego, pierwszego okresu, lepiej jest rozważyć otwarcie własnego sklepu na ulicy handlowej, aby wypracować swoją markę i zyskać grupę stałych klientów.
Najlepiej zacząć w internecie oraz wynająć kilka tanich lokali w różnych miastach i tak taniej wyjdzie.