Aby wynająć odpowiedni magazyn dla firmy należy zwrócić uwagę na kilka parametrów. Przede wszystkim należy zacząć od znalezienia odpowiedniej lokalizacji. Najrozsądniejsze ze względów logistycznych jest ulokowanie magazynu w pobliżu firmy, aby nie narażać się na konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z transportem. Na atrakcyjność magazynów, w odróżnieniu od innych nieruchomości komercyjnych, wpływ ma dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa. Najbardziej pożądane są okolice węzłów autostradowych czy dróg szybkiego ruchu. Najwięcej powierzchni magazynowych spełniających to kryterium mieści się w obrębie rozwiniętych ośrodków komunikacyjnych i przemysłowych, jak w okolicach Poznania, Wrocławia, Łodzi czy na Górnym Śląsku.
Kolejnym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego miejsca jest cena wynajmu. Oczywiście im jest ona niższa za metr kwadratowy tym lepiej. Umowa pomiędzy stronami powinna precyzować tę kwestię. Najniższe ceny powierzchni magazynowych występują tam, gdzie podaż dla tego rodzaju nieruchomości jest wysoka. Cena różni się także ze względu na strefę w jakiej znajduje się magazyn i jego odległość od centrum miasta. Najwyższe ceny właściciele nieruchomości windują w zasięgu do 10 kilometrów od centrum miasta, kolejną strefę stanowi obszar w odległości pomiędzy 10 a 25 kilometrów. Jednak wartości te w poszczególnych rejonach kraju są bardzo zróżnicowane i wahają się od 2,7 do 6 i więcej euro za m2.
O cenie decydować będzie także powierzchnia magazynu. Dlatego niezbędne jest zdefiniowanie potrzeb powierzchniowych w taki sposób, aby zapewnić maksymalny komfort i efektywność pracy czy produkcji, a jednocześnie zagospodarować całą dostępną przestrzeń nieruchomości. Przy czym występuje zależność między powierzchnią a ceną, gdyż im większy metraż tym cena za metr kwadratowy jest niższa.
Wybierając wśród wielu ofert należy wziąć pod uwagę także aspekt techniczny. Niezbędne jest więc upewnienie się jaka jest konstrukcja magazynu i czy jest ona wystarczająco stabilna, by mogła spełniać swoje zadanie przy konkretnym rodzaju wykonywanej działalności. Zaleca się nawet skorzystanie z opinii fachowca, który profesjonalnym okiem oceni stan budynku. Wszelkie błędy konstrukcyjne, czy też uszczerbki powstałe w trakcie wcześniejszego użytkowania, mogą rodzić poważne konsekwencje w trakcie trwania umowy najmu, co może negatywnie wpłynąć na całą działalność. Dlatego większym powodzeniem cieszą się budowle nowsze, w których wykorzystane są nowoczesne rozwiązania technologiczne, posiadające atesty i certyfikaty.
Z reguły magazyny posiadają wydzieloną część przeznaczoną na cele socjalne i biurowe. Z tego powodu do wybranej nieruchomości powinny być podłączone wszelkie media. W niektórych tego rodzaju budynkach znajduje się już strefa wydzielona do takiego użytku, jeśli jednak takowej nie ma, należy to uwzględnić przy szacowaniu niezbędnej do prowadzenia działalności powierzchni.
Na rynku zdarzają się także okazje, choć należą do rzadkości, wynajmu magazynu ze znajdującymi się w nim sprzętami. O ile mogą one zostać wykorzystane do prowadzonej działalności, to oferta taka może okazać się warta uwagi, ponieważ poniesione dodatkowe koszty w tym przypadku będą z pewnością niższe od zakupu nowych maszyn.
Ostatni, ale bardzo istotnym elementem, na który należy zwrócić uwagę wynajmując magazyn jest prawidłowe skonstruowanie umowy najmu. Powinna ona być zgodna z ogólnymi zasadami i przepisami oraz gwarantować stronom równe prawa i obowiązki. W niej także należy oznaczyć okres najmu. Najczęściej są to terminy wieloletnie, od 3 lat wzwyż.
Najnowsze komentarze