Prestiżowa dzielnica biznesowa czy klimatyczna kamienica w samym centrum – przed takim dylematem staje każdy przedsiębiorca wybierający lokalizację na działalność swojej firmy. Wiadomo bowiem, że od tego może w dużej mierze zależeć powodzenie całego biznesu. Jednak podejmując taką decyzję, nie należy się kierować własnymi odczuciami, ale przede wszystkim względami praktycznymi.
Co przemawia za lokalem w biurowcu?
- Lokal powinien sprostać wymaganiom stawianym przez charakter prowadzonej działalności. Duże powierzchnie, które łatwo można znaleźć w nowoczesnych biurowcach, nadają się dla firm, które muszą zgromadzić w jednym miejscu dużą liczbę pracowników, ponieważ np. pracują w systemie open space. Rozkład i wielkość pomieszczeń w kamienicach, raczej się do tego rozwiązania nie nadaje, szczególnie, że poza personelem taką przestrzeń należy wyposażyć w meble i sprzęty.
- Ponadto zorganizowanie zaplecza telekomunikacyjnego, podłączenie sieci komputerowej i internetowej, wymaga nieraz ingerencji w strukturę lokalu, w jego ściany czy podłogę. O ile w nowych biurach taka infrastruktura często jest już zainstalowana, a jej ewentualne stworzenie nie przysporzy większych kłopotów, ponieważ konieczność taka została przewidziana w projekcie budynku, o tyle w kamienicach o grubych ścianach i drewnianych podłogach może to stanowić realny problem. Przede wszystkim ze względu na trudność w samym przebiciu się przez taki materiał, ale także często niechęć właścicieli do ingerowania w zabytkowe wykończenie, a w niektórych wypadkach, konieczność uzyskania zgody konserwatora zabytków, jeśli budynek objęty jest jego ochroną.
- Z biurem w nowoczesnym budynku wiąże się także większa dostępność miejsc parkingowych, co powinna uwzględniać firma, w której klienci są częstymi gośćmi. W okolicach kamienic, które nieraz położone są w centrach miast lub ich pobliżu, zaparkowanie szczególnie w ciągu dnia może być kłopotliwe, zarówno dla klientów, jak i ewentualnych dostawców.
- Zasadnicza różnica między wynajmem lokalu w kamienicy a w biurowcu, jest także cena czynszu. Jeśli budynek położony jest w centrum miasta jego cena będzie zdecydowanie wyższa, od ceny biura położonego w biznesowym kompleksie na obrzeżach miasta, albo w dalszej odległości od śródmieścia.
- Ponadto często w cenie czynszu pomieszczenia w biurowcu do dyspozycji firmy są także dodatkowe pomieszczenia jak choćby sala konferencyjna. Wybierając biuro w kamienicy, jeśli jest taka potrzeba, trzeba przeznaczyć jedno pomieszczenie, aby służyło temu celowi. W biurowcach często istnieją także wspólne przestrzenie socjalne, co pozwala lepiej zagospodarować powierzchnię biurową, za którą się płaci.
- Na wybór lokalizacji powinna mieć wpływ także specyfika branży, w jakiej firma działa. Małe kancelarie prawnicze czy studia artystyczne swoim charakterem bardziej pasują do klimatycznych kamienic. Korporacje, firmy call center czy z branż kreatywnych powinny doskonale wpisać się w krajobraz nowoczesności, prostych geometrycznych form, metalu i szkła.
Najnowsze komentarze